ေငါင္းတစ္ကယ္႐ွိသလား


ေငါင္း (IPA|/ŋáʊ̃/) သည္ ျမန္မာ့သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားတြင္ပါေသာ ဒ႑ာရီဆန္ဆန္ ထူးဆန္းသည့္ လူတူသတၱဝါတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ ေငါင္းသတၱဝါသည္ ယုံတမ္းစကား (ဝါ) နာနာဘာဝတို႔၏ ႐ုပ္ေဆာင္ခ်က္ျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္ထားၾကသည္။ ငုံးလို ၾကက္လို သတၱဝါျဖစ္ၿပီး ေျခတစ္ေခ်ာင္းသာပါကာ လူႏွင့္ ဆင္တူသည္ဟု ဆိုသည္။ ေတာတြင္းတြင္ ေငါင္းကိုဖမ္းလိုလွ်င္ ပိုက္၊ေက်ာ့ စသည္နည္းမ်ားျဖင့္ ဖမ္းမရေပ။ ငွက္ေပ်ာဖက္ခင္း၍ ေထာင္ထားၿပီး ေခ်ာ္လဲသြားမွ ဖမ္းနိုင္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ဂနန္းဘာသာစကားျဖင့္ ေစာက္ကြန္း (ေျခတစ္ေခ်ာင္း အေကာင္) ဟုေခၚသည္။ ေရွးျမန္မာ့ တိုင္းရင္းေဆးနည္းမ်ားတြင္ ထိပ္ကပ္နာေပ်ာက္ေဆး ေဖာ္ဆပ္သည့္ေနရာတြင္ ေဒါင္းရိုး၊ ေငါင္းရိုးတို႔လည္း အပါအဝင္ျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ တိမ္သလႅာေပ်ာက္မ်က္စဥ္းေဆးတြင္လည္း ေငါင္းရိုးပါဝင္သည္။

သြင္ျပင္လကၡဏာ

ေငါင္းသည္ ေျခတစ္ေခ်ာင္းေထာက္၍ လမ္းေလွ်ာက္တတ္သည္။ ဦးေခါင္းေနာက္ ေနာက္ေစ့ေနရာတြင္ ေအာက္ခ်င္းငွက္ကဲ့သို႔ အခြၽန္အတက္ႀကီးပါရွိသည္။ သစ္ပင္မ်ားအထက္သို႔ လူတစ္ရပ္ေက်ာ္ခုန္၍ အဆိုပါ အခြၽန္အတက္ႀကီးျဖင့္ ေပါက္ကာ ၾကာၾကာရပ္တည္ေနနိုင္သည္။ ေျခတစ္ေခ်ာင္းသာရွိေသာ္လည္း အေျပးအလြန္ျမန္သည္။ ဒူးဆစ္ေကြးမရေပ။ သစ္ပင္ကို မွီကာအိပ္စက္တတ္သည္။

အခ်ိဳ႕အရပ္မ်ားတြင္ အေတာင္မပါဘဲ၊ လက္သာပါေၾကာင္း ထူးျခားစြာဆိုသည္။ ဖေနာင့္ေျပာင္းျပန္လွည့္ေနသည့္ အေနအထားရွိၿပီး လက္ေမာင္းမ်ား သန္မာသည္။ ခႏၶာကိုယ္ျပားခ်ပ္သည္ စသည္ျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားစြာ ဆိုၾကျပန္သည္။ “ေငါင္းေျခတစ္ေခ်ာင္း မစားေကာင္း” ဟုပင္ ေရွးစကားပုံ ရွိသည္။

အေထာက္အထား

ေငါင္းႏွင့္ပက္သက္ၿပီး အခိုင္လုံဆုံးေသာ အေထာက္အထားမွာ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ ေ႐ႊတိုက္တြင္ ထားရွိသည့္ ေ႐ႊနန္းစဥ္ လက္သုံးပုရပိုက္ျဖဴျဖစ္သည္။ အဆိုပါေဆးေရးပုရပိုက္တြင္ လူေမ်ာက္ငေ႐ႊေမာင္၊ ကိႏၷရာအေသေျခာက္၊ နဂါးဂဠုန္အေသေျခာက္၊ ေရသူမ၊ နဂါးငါးေကာင္၊ ကြၽန္းဖိုကြၽန္းမပင္ စသည္အေၾကာင္းအရာတို႔ႏွင့္ အတူ လူေငါင္းပုံမ်ားပါ ပါဝင္သည္။ ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္က ေတာင္ငူၿမိဳ႕ ျမတ္ေစာညီေနာင္ ဘုရားမွ ဖမ္းယူရရွိသည္။ ေတာင္ငူၿမိဳ႕ဝန္မွ ဆက္သသည့္ အဆိုပါ ေငါင္းတြင္ လက္ႏွစ္ဖက္၊ ေျခတစ္ဖက္ ပါဝင္သည္။ လက္ႏွစ္ဖက္ကို အေတာင္မ်ားသဖြယ္ ေဘးႏွစ္ဖက္သို႔ ျဖန႔္ကားထားသည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်က္ႏွာႏွင့္ ဆင္တူေသာ မ်က္ႏွာပုံစံရွိသည္။ ဆံပင္တိုၿပီး အသံမွာ ငွက္သံကဲ့သို႔ ျဖစ္သည္။ အသားမစားဟုဆိုသည္။

ေငါင္းသတၱဝါသည္ ကိုယ္ခႏၶာျပားခ်ပ္၏။ လက္ႏွစ္ဖက္ပါကာ လက္ေမာင္းမ်ားထြားႀကိဳင္း၏။ အရပ္ ငါးေပတစ္လက္မခန႔္ ရွိသည္။ ဒူးဆစ္မရွိ။ ေျခတစ္ေခ်ာင္းသာ ပါ၏။ ေျခဖဝါးသည္ အေနာက္ဘက္သို႔ လွည့္ေနၿပီး ဖေႏွာင့္သည္ အေရွ႕တြင္ရွိသည္။ ခါးတစ္ဆစ္ ေျခမ်က္စိ တစ္ဆစ္ ႏွစ္ဆစ္သာပါ၏။ နဖူးသည္ ေျခာက္လက္မေက်ာ္ က်ယ္၍ေျပာင္၏။ ေမးေကာက္သည္။ ေခါင္းေနာက္ေစ့တြင္ ေပါက္ခြၽန္းပမာ၊ အေမာက္ပမာ အရိုးႀကီးပါရွိသည္။ သစ္ပင္ထူထပ္ေသာ ေတာနက္ႀကီးမ်ားတြင္ ေနထိုင္တတ္သည္။ သစ္ပင္တစ္ပင္မွ တစ္ပင္ ကူးေျပာင္းသြားလာတတ္၏ဟု ေလ့လာေတြ႕ရွိခ်က္အား ကခ်င္ျပည္နယ္ နန္းမြန္႐ြာ အမတ္ေဟာင္းတစ္ဦးမွ ေရးသားဖူးေၾကာင္း ငွက္အမ်ိဳးအႏြယ္လဲမဟုတ္ပါ အေတာင္မပါရွိပါ။

ေငါင္းေကာင္သည္ လူႏွင့္တူေသာ သတၱဝါျဖစ္ၿပီး ဆံပင္အလြန္ေကာင္းသည္။ ေငါင္း၏ဆံပင္ကို ဆံစု(ဆံတု)လုပ္ပါက ဆံပင္ေကာင္းသည္ဟု အယူရွိသျဖင့္ ေရွးေခတ္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ေငါင္း၏ဆံပင္ကို ဆံစု(ဆံတု)လုပ္ၾကေလ့ရွိ ပါသည္။ ၎သတၱဝါသည္ ေျခတဆစ္လက္တဆစ္သာရွိေသာေၾကာင့္ လူကဲ့သို႔ေကြး၍ မရေခ်။ သို႔ေသာ္ အလြန္အေျပးသန္သည္။ ကမာၻေပၚတြင္ အေျပးအသန္ဆုံးျဖစ္သည့္ ေခြးပင္လိုက္၍ မမွီနိုင္ေပ။ ၎တို႔ကို ဖမ္းဆီးရန္မွာ ၎တို႔က်က္စားရာ ပါတ္ဝန္းက်င္ ေတာင္ေစာင္းတေနရာတြင္ ဝါးဖက္(ဝါးပိုးဖက္)မ်ားကို ခင္းထားရၿပီး ဖက္ခင္းထားသည့္ ေတာင္ေစာင္းဘက္သို႔ ၎တို႔ကို ေမာင္းႏွင္လိုက္သည့္အခါ ၎တို႔သည္ ဖက္မ်ားကိုနင္းမိကာ ေျခေခ်ာ္၍ ေတာင္ေအာက္သို႔ လိမ့္က်သြားတတ္ပါသည္။ ထိုအခါမ်ိဳးမွာ ေတာင္ေအာက္မွေစာင့္၍ ဖမ္းရပါသည္။ ၎ေငါင္းေကာင္သည္ လဲက်ရာမွ ထလိုလွ်င္ သစ္ပင္ငယ္ေလးမ်ားရွိရာသို႔ လူးလွိမ့္ၿပီး ထိုသစ္ပင္ငယ္ေလးမ်ားကို ကိုင္တြယ္ဆြဲယူၿပီးထ ၾကရသည္။ ၎တို႔ လဲက်ရာမွ မထ နိုင္မွီ အမိဖမ္းရသည္။

ဟုမၼလင္း၊ ဗန္းေမာ္၊ ဝိုင္းေမာ္၊ မိုးေကာင္းၿမိဳ႕ အနီးတဝိုက္႐ြာမ်ားတြင္ ေငါင္းကို ေတြ႕ဖူးၾကသည္ဆိုသည္။ ေနာက္ဆုံးေတြ႕ခဲ့သည့္ မွတ္တမ္းမွာ ၁၉၅၅ တြင္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ကဝါးပြန္း႐ြာမွ ႐ြာသား ဝဂ်စ္ခန္သည္ သစ္ခြဲေၾကာင္းတြင္ လက္ညပ္ေနေသာ ေငါင္းတစ္ေကာင္အား ဖမ္းဆီးခဲ့မႈျဖစ္သည္။ ဆယ္ေလာ္႐ြာရဲစခန္းတြင္ တစ္ညထားၿပီး ေနာက္ေန႕တြင္ ေသဆုံးသြားသည္ဆိုသည္။

သူတို႔ကို ယဥ္ပါးေအာင္ေမြး၍ မရေခ်။ အုပ္စုဖြဲ႕ေနထိုင္တတ္ၾကၿပီး အႀကီးဆုံးအေကာင္မွာ လူ ၁၀ႏွစ္သားအ႐ြယ္ခန႔္ ရွိသည္။ ေငါင္း….ေငါင္း ဟုေအာ္ျမည္တတ္သျဖင့္ ေငါင္းဟု ေခၚရျခင္းျဖစ္သည္။ ေရွးအခါက ေဒါနေတာင္တန္းတြင္ အမ်ားအျပားေတြ႕ရတတ္ၿပီး ယခုအခါမွာေတာ့ မရွိသေလာက္ကို ရွားသြားၿပီျဖစ္ပါသည္။ သူတို႔၏ အရိုးကို ေဆးတံရိုးလုပ္ၿပီး ေသာက္လွ်င္ သြားခိုင္သည္ဟု ေရွးလူႀကီးမ်ားက ဆိုၾကသည္။ [၁] အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ေငါင္းသည္ နာနာဘာဝမဟုတ္သလို ငွက္လည္းမဟုတ္ေပ။ လက္ႏွင့္ေခါင္း သ႑ာန္ပါဝင္ၿပီး ထူးဆန္းသည့္ သတၱဝါဆန္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္ၿပီး အမ်ိဳးတုံးရွားပါးသည္ဟု ဆိုရမည္ျဖစ္သည္။

ကိုးကား
ေမာင္ၾကည္သန႔္ ေရးသည့္ ျမန္မာ့ျဖစ္ရပ္(၁၀၀)စာအုပ္မွ

Comments

Popular posts from this blog

အသံမဲ့စကားေတြကိုၾကားေစသူ

ဗားနတ္ပိဋကတ္တိုက္

ကြားလားေကာင္